måndag, augusti 04, 2008

På begäran: Biogas

Foto: Nils-Olof Sjödén/FordonsGas Sverige AB

Samlingsnamnet på metangas för bilar är fordonsgas. Fordonsgas kan utgöras av både naturgas eller biogas.
Biogas är ett förnybart drivmedel som framställs genom rötning av slam från reningsverk, avfall från livsmedelsindustri eller sorterat hushållsavfall. Växthusgasutsläppen är mycket låga jämfört med andra alternativ och även hälsopåverkan minskar kraftigt vid biogasdrift. Enligt statens energiutredning är biogas det mest miljövänliga fordonsbränslet som finns kommersiellt tillgängligt i dagsläget.
Naturgasen har samma gynnsamma egenskaper vid förbränning som biogas men är inte förnyelsebart. Koldioxidutsläppen är ca 25-30 % lägre jämfört med bensindrift.

Den koldioxid som bildas när biogas förbränns i motorn är av förnybart ursprung och koncentrationen i atmosfären ökar inte. Det innebär att biogasdrift inte bidrar alls till denna växthuspåverkan. Men vid rötningen bildas metan som ju är själva drivmedlet, men också en växthusgas. Läckage av metan kan därför också bidra till växthuseffekten. Ser man till den totala effekten av koldioxid och metan minskar bidraget till växthuseffekten med 70-95 procent vid biogasdrift i lätta fordon jämfört med bensindrift.

En viktig miljöaspekt är också att man kan använda resterna från rötningen som gödningsmedel. På detta sätt kan man både återvinna näringsämnen från råvarorna och minska användningen av konstgödsel i jordbruket.
Betydande energivinster kan uppnås på detta sätt. Det är dock viktigt att kvalitetssäkra processen så att man inte sprider t ex tungmetaller till jordbruksmarken.

Att tanka gas är lika enkelt som att tanka bensin. Ett munstycke ansluts till bilens gasnippel och tanken fylls till max-tryck. Det tar mellan 2 och 4 minuter att tanka en vanlig personbil.
Fordon som kan köras med gas har vanligtvis två tanksystem, ett för bensin och ett för gas. Man blir alltså inte stående om gasen skulle ta slut eftersom fordonet även har bensintankar.
Skulle gasen ta slut under körning slår bilen om automatiskt till bensindrift (de flesta modeller), alternativt krävs en knapptryckning för att fortsätta köra på bensin. Fordonen behöver inte stoppas och övergången påverkar inte körningen.
Med en knapp kan man välja att köra bilen på antingen gas eller bensin. De flesta modeller startas på bensin och slår över automatiskt till gasdrift efter några sekunder.

Gas-bensinbilar fungerar precis som vanliga bensin- och dieselbilar, förutom att räckvidden med gas är kortare. Å andra sidan finns även bensintanken, så sammanlagda möjliga körsträckan är vanligtvis längre än med motsvarande bensinbilsmodell.

Priset på biogas varierar beroende av vilken aktör som säljer gasen men gemensamt för alla är att det är billigare än bensin och diesel. Ett medelpris för fordonsgasen idag är drygt 8,50 kr jämfört med 1 liter bensin (s.k. bensinekvivalentpris). På pumpen står det då drygt 9,25 kr/Nm³ . Biogas tankas i normalkubikmeter (Nm³ ) och 1 Nm³ biogas är lika mycket som 1,1 liter bensin i energiinnehåll.

Det finns drygt 80 stycken allmänt tillgängliga tankställen för fordonsgas och ytterligare drygt 30 stycken planeras inom de kommande åren. Här finns sökmotor för befintliga tankställen i hela Sverige.
Det satsas stort på gasbilar i Europa. Det finns idag ca 2 300 gastankstationer och i flera länder är infrastrukturen väl utbyggd. I Tyskland finns exempelvis över 700 gastankstationer och i Italien ca 550. Så du har inga problem om du vill åka på bilsemester ner i Europa med din gasbil.

Källor: Miljöfordon.se, FordonsGas, Svensk Biogas, Biogasbil.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar