måndag, mars 02, 2009

rättvisemärkt te

Under våren 2009 lanserar Axfood en serie egna märkesvaror med enbart Rättvisemärkt-certifierade produkter. Varumärket heter Aware och säljs på Hemköp, Willys, Willys hemma och PrisXtra.

Det är tolv produkter som lanseras under varumärket Aware, bland annat kaffe, te och choklad. Aware är resultatet av ett nordiskt samarbete i inköpsorganisationen United Nordic. Varorna kommer från noggrant utvalda producenter som uppfyller internationella Fairtrade-kriterier.

Rekobloggen har testat Black Tea Earl Grey som ingår i serien. Det är ett mycket gott Earl Grey-te från Indien. Ursprunget är tydligt utmärkt, både på ytterförpackningen och på själva tepåsen. Redan när man öppnar paketet får man en upplevelse, av den rika och friska doften. Det är kanske det godaste Earl Grey-teet jag har provat hittills (ja, jag tycker att det kan vara stor skillnad på Earl Grey och Earl Grey...)

Jag vet att Rättvisemärkt, förutom rättvisa arbetsförhållanden, även har en strävan mot ekologisk produktion, men jag föredrar ändå att köpa produkter som är ekologiskt certifierade. Därför blir det inte full pott, trots att jag verkligen tycker om smaken på det goda teet.

Betyg: 4

Foto: Rekobloggen

1 kommentar:

  1. Jag har lösningen!
    Jag är en te-älskare av stora mått och speciellt Earl Grey är min absoluta all time favorite.

    På Världsbutiken i Umeå kan en köpa rättvist producerad OCH ekologiskt odlad Darjeeling Earl Grey. Odlad av småbönder i Mineral Springs och importeras till Sverige av North and South i Hjo.

    Smakar absolut bäst av alla Early Grey-sorter jag någonsin provat! Finns både i lösvikt och på påsar. Se bild här: http://www.zarasskafferi.se/images/earlgreylosvikt.jpg

    SvaraRadera