1 år sedan
lördag, oktober 04, 2008
Sveriges grönaste varumärken
Varumärkesbyrån Differ har gjort en undersökning som listar Sveriges 100 grönaste varumärken. Undersökningen som genomfördes under sommaren bestod av 1 000 riksrepresenterade panelmedlemmar.
Undersökningen är baserad på tre kriterier, dels att varumärket är i en kategori där kunderna tycker att det är viktigt att vara grön eller där miljöfrågan går att förstå, att varumärket är lite grönare än andra samt att varumärket förstår att sända de gröna signalerna.
SJ ligger i topp inom kategorin resor och är även det företag som fått högst medelvärde totalt bland Sveriges hundra största varumärken. SJ har de senaste åren arbetat medvetet med miljöfrågan som ett viktigt led i varumärkespositioneringen. Företaget har visat på att SJ och tågresande är bra för både resenärer och miljö. Varje resa är en miljöbesparing vilket även resenärerna är överens om. 43 procent uppger att de tar tåget för miljöns skull.
Telge Energi, som endast säljer energi från vind och vatten, placerar sig i topp som energibranschens mest gröna varumärke. Telge Energi, som har fått 10000 nya kunder sedan man beslutat att endast sälja förnyelsebar energi, lever upp till undersökningens påstående att det är skillnad på vad man säger och vad man gör och att framtidens vinnare gör det enkelt och billigt att tänka på miljön.
Änglamark placerar sig i topp, som Sveriges grönaste varumärke, på listan där de tillfrågade svarat spontant, utan att vara bundna till de största varumärkena i respektive bransch.
Sveriges fem grönaste varumärken av 100 listan
1) SJ
2) Telge Energi
3) Coop
4) Ica
5) Toyota
(Bland de tio största varumärkena inom branscherna dagligvaruhandeln, konfektion, bilar, energi, bank-och livförsäkringsbranschen, resor, hemelektronik, IT & telekom, heminredning samt bensinbolag)
Sveriges fem grönaste varumärken spontant:
1) Änglamark
2) Grumme
3) Coop
4) Skona
5) Arla
Källor: Differ, Pressmeddelanden från SJ och Telge Energi
Foto: Pressbild från SJ (Fotograf: Kasper Dudzik)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar