lördag, november 22, 2008

Eco-flying

mer klimatsmart flygande

De flesta har nog vid det här laget hört talas om eco-driving, att köra så bränslesnålt som möjligt. Nu används tekniken även för flygplan, där man hoppas kunna minska bränsleförbrukningen genom så kallade gröna inflygningar.

Apollos svenska charterflygbolag Novair blir det första charterflygbolaget i världen som testar gröna inflygningar för att spara bränsle och ytterligare minska utsläppen till luften.

Testflygningarna ingår i ett europeiskt projekt - SESAR Joint Undertaking - som omfattar såväl flygbolag som markoperatörer, flygledning och andra aktörer som är inblandade i flygtrafiken. Gröna inflygningar innebär att flygledningen planerar inflygningarna på ett helt annat sätt än idag.

Idag kommer flygplan in till en flygplats från alla håll, med olika fart och olika höjd. Det innebär att det ofta uppstår köer och att flygledningen tvingas ge flygbolagen order om att vänta på låg höjd vilket betyder att man får flyga längre sträckor, samtidigt som man ligger med gaspådrag på låg höjd. Om man istället mycket tidigare får en exakt tid för när planet ska komma in till flygplatsen kan man på ett tidigt stadium anpassa farten och långsamt och kontinuerligt gå ner på tomgång.

För att kunna genomföra detta krävs koordinering mellan flygtrafikledningen och flygmaskinens datorer, så att flygmaskinen befinner sig på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Förbättrad planering för inflygningarna skulle kunna spara uppemot 100 kilo bränsle per inflygning. Ett kilo sparat bränsle minskar utsläppen av koldioxid med 3,16 kilo.

Novair driver sedan tidigare ett eget projekt för att minska miljöpåverkan från flyget. Numera flyger man med en något lägre hastighet för att minska luftmotståndet, särskilt vid inflygningar. Det förlänger flygtiden med endast några få minuter för en resa ner till Sydeuropa. Bränsleoptimering och andra viktminskningar är ytterligare exempel på bränslebesparingar.

De miljövänliga åtgärder som Novair har infört sedan 2007 innebär att flygbolaget sparar minst 300 kilo bränsle per flygning, eller 1 000 ton per år. Det ger mer än 3 300 ton lägre koldioxidutsläpp per år, alltså en procentuell minskning med 3 procent. Målet i miljöarbetet är att minska utsläppen med tio procent.

Källa: Pressmeddelande från Novair
Foto: Pressbild från Apollo

1 kommentar:

  1. Det låter väldigt mesigt med 10 % och sett globalt så ÄR det mesigt. Men det är bra att företag känner sig pressade att göra bra saker för klimatets skull. Vi börjar komma till en punkt där det blir väldigt svårt för företag att motivera varför de inte har en uttalad miljöpolicy.

    /Annie

    SvaraRadera