måndag, december 08, 2008

Julklappstips: Utsläppsrätter

ekologisk julklapp: utsläppsrätt
Foto: www.fotoakuten.se

Här kommer ett tips på julklapp till den som ska fira jul utomlands: Ge bort en utsläppsrätt till flygresan.
Utsläppsrätter kan köpas via Naturskyddsföreningen. Att köpa utsläppsrätter innebär att man minskar industriföretagens möjligheter att göra utsläpp. Man köpper helt enkelt industriernas rätt till utsläpp. De kan alltså inte släppa ut lika mycket om privatpersoner köper upp utsläppsrätterna.

Rekobloggen önskar förstås helst att alla skippar flygresan till Thailand och firar svensk jul istället. Men man kan ju alltid försöka minska sin påverkan om man nu ändå ska åka.
Och självklart kan man ge bort utsläppsrätter även till de som stannar i Sverige. Kanske till en pendlare...?

3 kommentarer:

  1. Jag kaninte hjälpa att jag tycker det är någon form av avlatsbrev att köpa utsläppsrätter. Man vill gärna tro att man har neutraliserat sig om man betalar några hundringar till för resan, eller vad det nu är. Men man kommer ju inte runt att utsläppet bli kvar. Att skicka ned CO2 i berggrunden är fortsatt väldigt dyrt.

    Samtidigt är det ju bra att folk gör något. Kanske är det semantiken jag brottas med. Kanske skulle jag tycka att det vore ärligare att kalla det klimatskadestånd (om de som drabbas ersätts, t ex trädplantering).

    SvaraRadera
  2. Jag är beredd att hålla med till viss del. Att köpa utsläppsrätter för att lätta sitt samvete, utan att försöka minska sin påverkan i övrigt är naturligtvis inte rätt väg att gå.

    Men jag tänker att utslsäppsrätter som julklapp till någon som flyger utomlands kan ge en tankeställare för den som tar emot gåvan.

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Jaha, nej då var det inte så konstigt. Har du hört något om vad folk tycker om den sidan när det kommer till leveranser osv.?
    Ha en toppendag!
    Mvh Stina

    SvaraRadera