måndag, april 14, 2008

Nya bilars klimatpåverkan minskar

Under 2007 minskade koldioxidutsläppen från nya bensin- och dieselbilar i Sverige med drygt fyra procent, från 189 till 181 gram per kilometer. De bilar som såldes i Burlöv och Danderyd släpper ut drygt 20 procent mer koldioxid än de nya bilarna i Ödeshög och Karlsborg. Det framgår av ett läns- och kommunvist index över nya bilars klimatpåverkan, som i dag presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket.

- Andelen bilar som drivs med förnybara drivmedel ökar, men i jämförelse med övriga Europa köper vi fortfarande förhållandevis stora bilar med hög bränsleförbrukning. För att nå EU-målet om utsläpp på högst 120 gram till 2012 kan det bli nödvändigt för oss att bli mer europeiska i våra bilval, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket.

Om alla bilköpare valde den snålaste bensindrivna modellen inom samma storleksklass, med fortsatt höga säkerhetskrav, skulle utsläppen minska med omkring 20 procent. Går man dessutom ned en storleksklass kan utsläppen minska med hela 30 procent. En dieselbil släpper i genomsnitt ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, men kan ha högre utsläpp av andra hälsopåverkande ämnen.

Sverige har EU:s mest bränsleslukande bilpark och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger fortfarande i särklass högst. Om den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, vilket är EU:s mål för nybilsförsäljningen år 2012, skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 5,2 miljoner ton eller åtta procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.

Källa: Pressmeddelande, Konsumentverket/KO

1 kommentar:

  1. Det enda säkra sättet att skona miljön är trots allt att köra mindre!

    SvaraRadera