fredag, januari 02, 2009

Gott nytt eko-år!

Rekobloggen önskar alla läsare ett gott nytt grönt eko-år och hoppas att ni haft det lugnt och skönt under helgerna som passerat.
Årets första inlägg blir ett svar på en utmaning från Malin: Vad gör jag som är bra, dåligt och vad kan bli bättre när det gäller miljöaspekter.

De 3 bästa sakerna;
1. Jag driver rekobloggen och hoppas att informationen i bloggen är till hjälp även för andra när det gäller att göra miljömedvetna val.
2. Jag är noggrann när det gäller att källsortera.
3. Mycket av det som hamnar i tygkassarna i mataffären är märkt med KRAV.

De 3 sämsta sakerna;
1. Tyvärr är jag tvungen att åka bil en hel del vilket ger mig ständigt dåligt samvete. En miljöbil står högt upp på önskelistan för framtiden.
2. Lite för mycket belysning tänd i onödan ibland.
3. Att ta ett skönt bad då och då är svårt att låta bli. Men oftast blir det bara en mer vattensnål dusch.

3 saker jag vill bli bättre på;
1. Att blogga mer regelbundet och hitta mer intressant miljörelaterad information.
2. Att ta med mig lunchlåda hemifrån oftare. Det är inte helt enkelt att äta ekologisk lunch ute.
3. Att få bättre koll på olika företags miljöpåverkan så att jag kan göra ännu mer medvetna val.

Den här utmaningen gav en anledning att tänka efter lite extra, och det fanns många saker som hade kunnat hamna under rubriken "saker jag vill bli bättre på".
Vad är ni bra på, och vad kan ni bli bättre på? Jag utmanar alla läsare att tänka efter. Dela gärna med er vad ni kom fram till!

5 kommentarer:

  1. Låter ju bra det där :) tycker din blogg är jättebra btw :D

    SvaraRadera
  2. Jag tycker verkligen att du är fantastiskt bra på produkt- och företagsinformation och din blogg är den proffsigaste jag vet! Jag tror att du var den första miljöbloggen jag läste.

    "Bättre-kategorin" är helt klart som du säger den som är mest intressant, eftersom det är där det verkligen kan börja hända grejer. Visst kan man säkert komma på 1000 saker att göra, men jag tror att det är bra att begränsa sig för att inte bli överväldig och för att känna sig duktig varje gång man klarar av en liten sak.

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående om att din blogg är så proffsig och seriös. Känns som om en massa människor är inblandade men jag antar att du är själv i stort eller helt.
    Jag har också blivit utmanad om mina miljöval och i sammandrag kan jag säga att mitt Bästa är att vi i princip alltid köper enbart ekomat och eko/miljövänliga produkter. Och hela familjen äter vegetariskt. Och vi äger ingen bil.
    Mitt Sämsta är det klassiska att glömma påsar vid storhandling. Lånar bil (tillfälligt) till skolskjutsen och använder torkskåp.
    Det jag vill bli Bättre på är att sluta låna bil till kortare resor. Handla mer secondhand och nå ut bättre på nätet och på marknader med mitt miljöbudskap/Malvalin.se-produkter.
    Med önskan om ett fint miljöår/Malin

    SvaraRadera
  4. Eftersom att det inte var så länge sedan jag började intressera mig för miljöfrågor så hade jag kunnat skriva väldigt mycket på "saker att bli bättre på". Men jag blir duktigare för varje vecka faktiskt :)
    Jag gillar verkligen din blogg!

    SvaraRadera
  5. Tack allihop för berömmet. Kul att höra att bloggen uppskattas och att jag verkar vara på rätt spår med innehållet.
    Lycka till med era "bättre-kategorier". Själv tänker jag ta tag i det där med att blogga mer regelbundet inom kort.

    SvaraRadera