tisdag, januari 20, 2009

ICA först med ekologisk bomull i hygienhyllorna

ekologisk bomull

I samarbete med Ekohygien lanserar ICA rondeller, bollar och hygienpinnar i 100 % ekologiskt godkänd bomull av det brittiska märket Simply Gentle Organic.

Sortimentet har länge funnits i en del av landets hälsokost- och ekobutiker och nu blir det ännu mera lättillgängliga för konsumenter i hela landet då det även finns i vanliga livsmedelsbutiker.

Bomullen från Simply Gentle Organic är ekologiskt granskad och godkänd av brittiska Soil Association. Eftersom bomullen är ekologiskt godkänd av en oberoende part kan man som konsument vara säker på att produkterna är oskadliga för människor och miljö genom hela sin livscykel, från frö till kompost.

Källa: Pressmeddelande från Ekohygien

8 kommentarer:

  1. Det har funnits ganska länge på vårt ICA Maxi. Produkterna är tyvärr rejält dyrare än de konventionella motsvarigheterna, hoppas folk handlar ändå och att det i sin tur för med sig att priserna sjunker! Med tonårsdotter i hushållet är det frestande att falla för det mycket billigare alternativet...

    SvaraRadera
  2. Vad bra, har ej sett det på "vår" ICA affär än, ska spana nästa gång jag handlar:-)

    SvaraRadera
  3. Hemköp har haft ekotops och ekobomullspads mm ett tag. Deras eget märke Garant.

    SvaraRadera
  4. Jag handlar de ekologiska rondellerna. Visst är de dyrare men jag får väl dra ner på något annat tänker jag.

    SvaraRadera
  5. Hallelulja! Det visste jag inte. Bra gjort ICA! Jag bor närmast ett Hemköp, dyra och inkompetenta i ekologisk matutbud (mina åsikter). Men jag ska kolla in det där med tops och bomull...

    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Gud så bra! Jag beställer mina från jordklok och stödjer hellre dem än ICA, men det är aldrig fel när tillgängligheten och synligheten ökar för snälla produkter.

    SvaraRadera
  7. WILLYS har ju haft samma produkter ett bra tag. De heter garant och är inte så fasligt dyrt. Bloggade omdetta i början på november och då hade det funnits i hyllorna ett bra tag. Sen har ju COOP haft sitt änglamark med vissa hygienprodukter också jätte länge.

    SvaraRadera
  8. Kul att höra att även Willys/Hemköp erbjuder ekobomull och -pinnar. Det hade jag missat.

    Lisa: Menar du att även Coop har ekobomull och ekobomullspinnar i sitt Änglamarksortiment? Jag kan inte hitta något om det och inte sett det när jag handlat. Vore ju kul om man kunde köpa dessa produkter hos alla de tre "stora".

    SvaraRadera