torsdag, januari 15, 2009

Ny müslitjänst från Saltå kvarn

ekologisk mûsli

Saltå Kvarn lanserar nu webbtjänsten Min müsli (www.minmusli.nu). Här kan man enkelt blanda sin egen müsli från cirka 60 ekologiska ingredienser och få den hemskickad. Man kan välja mellan allt från olika sorters flingor och frön, till en rad frukter och bär, honungspuffade frön och läckerheter som nötter och russin i choklad. Bland valmöjligheterna finns flera müslinyheter.

Saltå Kvarn, som introducerade müslin i Sverige för 38 år sedan, tar nu müslin ut på nätet av två skäl. Först och främst för att ge varje konsument möjlighet att skräddarsy precis de müsliblandningar man själv vill ha. Här är tanken att konsumenterna ska kunna välja mellan så många och så spännande ekologiska ingredienser som möjligt, varav flera är helt nya i müslisammanhang. Ett annat skäl är att bryta ny mark och göra konsumenterna direkt delaktiga i Saltå Kvarns produktion och produktutveckling.

Först väljer man en av fem ekologiska basblandningar med olika karaktär. Sedan väljer man mellan cirka 60 olika ekologiska ingredienser. Vartefter man väljer eller ändrar ingredienser kan man se vad priset blir och även müsliblandningens näringsvärden (energi, protein, kolhydrat och fetthalt). När man är nöjd med sin müsliblandning sparar man den och döper den till ett eget namn som trycks på müslipåsens etikett. Müsliblandningen färdigställs av Saltå Kvarn och skickas per post till beställaren. Man kan också beställa en särskilt designad plåtburk med relief för sin müsli.

Rekobloggen har tidigare skrivit om en liknande tjänst. Det inlägget hittar du här.

5 kommentarer:

  1. Åh, perfekt för mig! Jag äter ju alltid musli till frukost :)

    SvaraRadera
  2. Det lät skoj, måste jag ta mig en titt på:-)

    SvaraRadera
  3. Kul, verkar ju riktigt bra. Msjälv äter jag inte müsli men mina föräldrar gör och de gör den själva :) men kanske ska tipsa den om den där.

    SvaraRadera
  4. Lätt årets största grej hittils. Jag älskar müsli och skulle helst blanda, rosta och greja själv...men det blir inte av. Detta är ju ett perfekt alternativ.

    Loa

    SvaraRadera