torsdag, maj 14, 2009

Ekologiskt för smörgåsen

ekologiskt för smörgåsen

Scan ökar tillgången av ekologiska vardagsprodukter genom att lansera fem varianter av skivad smörgåsmat, samt en ekologisk leverpastej. Den ekologiska smörgåsmaten finns i varianterna: rökt skinka, kokt skinka, bokvedsrökt skinka, kallrökt vitlöksmedwurst och kokt saltrulle. Skinkorna och saltrullen är nyckelhålsmärkta och all köttråvara är både ekologisk och svensk. Leverpastejen är ugnsbakad och innehåller ekologiska råvaror.

Scans ekologiska produkter får även en ny förpackningsdesign där den genomgående gröna färgen kommer att göra det enklare för konsumenten att hitta det ekologiska sortimentet i butikshyllan .

5 kommentarer:

  1. Härligt med eko på mackan! : )

    SvaraRadera
  2. Åh, vad bra. Jag har letat i just efter ekologisk skinka och andra pålägg utan resultat. Men nu vet jag vad jag ska kolla efter. Gillas!

    SvaraRadera
  3. Nej, men se där! Jag har faktiskt aldrig hittat ekologisk skinka, hur mycket jag än har letat. När kom detta ut?
    Jag har visserligen bara letat på Willys och Konsum, vilket kan vara anledningen till att jag inte har hittat det. Ekologisk leverpastej har dock Pastejköket tillverkat väldigt länge. :)

    SvaraRadera
  4. har smakat på den bokvedsrökta skinkan och den är verkligen jättegod! den här pastejen är svensk ekologisk - mycket bättre än pastejkökets som har importerad råvara som "bara" eu-ekologisk. Svenska regler är hårdare och tar större hänsyn till djuren. Like!

    SvaraRadera
  5. Pass på bara, Scan tycker att EU-eko räcker. Det innebär till skillnad från KRAV, att det är nitrit i charken och att grisarna inte nödvändigtvis har fått beta och böka.

    SvaraRadera